Rinus Groenendaal ontvangt kunstprijs.

Dordrecht (‘Het Venetië van Het Noorden’) heeft in vroegere eeuwen grote aantrekkingskracht gehad op kunstenaars. Bezit de stad deze inspirerende uitstraling nu nog? Achttien kunstenaars werd gevraagd hun aktuele visie weer te geven. De tentoonstelling die dit opleverde is tot eind augustus te zien in Galerie de Compagnie.

De Vierpolderse kunstenaar Rinus Groenendaal (‘Heel aangenaam verrast. Dat mag ik wel zeggen’.) bleek in de ogen van de jury het origineelste werk werk aangeleverd te hebben.

Het werk dat Groenendaal aanleverde heet ‘Tweemael in de Weeck Salm’. Dat hij bekend is met deze stad blijkt wel uit de toelichting die hij geeft: “Tweemaal werkte ik een zomerlang in het Gastatelier Toos Neger gelegen aan de Wijnstraat. Een zoektocht naar een persoonlijk tijdsbeeld hield me daar bezig. De oude stad gaf me wat ik zocht en dat was concentratie. Achteraf gezien bleek het de perfecte lokatie. Een soort bondgenoodschap tussen het historische centrum en mij. Beide partijen koesterden hun roots. Het besef, dat als de tijd niet met beelden stil gezet wordt, je ook niet weet dat hij voortgeschreden is.

"Het weeshuis koopt geen zalm meer in. Inwonende dienstboden protesteren niet langer tegen te vaak zalm op het menu. Het gaat voorbij en dat moet zichtbaar worden. Daar gaat het schilderij over.”

Groenendaal is vertrouwd met stadsgezichten. Het schilderij dat in het Brielse Historische Museum De Tachtigjarige Oorlog in de entree hangt, is ook van zijn hand. Meerdere info (o.a. een artikel in De Pers) is te vinden op:

http://www.dromenvandordrecht.com/